Homepage Presenting the lion The Trend Network® Fresh Price of Innovation® Laigsingh United Ventures Laigsingh Company Distillery In de media Contact
logo

Discipline als denkpatroon

De afgelopen decennia was de-disciplineren een vaste waarde in de Nederlandse samenleving. Van traditionele rolpatronen tot onze burgerlijke moraal: alles moet worden ontdaan van ondoordachte gehoorzaamheid en burgerlijkheid. Welvaart bestaat weliswaar bij de gratie van discipline, maar waar onze rijkdom groeide, brokkelde onze collectieve waardering voor discipline evenredig af. Deze paradox verdampt echter, nu welvaart en veiligheid niet meer zo vanzelfsprekend zijn. Wie in 2017 zoveel mogelijk onzekerheden wil buitensluiten, heeft behoefte aan controle. Na de-disciplineren verlanger we naar her-disciplineren. Neem als voorbeeld het EU-handelsverdrag met Oekraïne. Hier werd een flinke stok voor gestoken door een handtekeningen actie/petitie onder het Nederlands volk die tegen stemde waaruit een referendum voortvloeide.

Onze maatschappij is veiliger dan ooit, en tegelijkertijd zijn we banger dan ooit

Het is een paradox: onze westerse maatschappij is veiliger dan ooit en tegelijkertijd zijn we banger dan ooit. Voor de opslag van CO2 in de grond, voor een handelsverdrag met Oekraïne, en voor verlies van de menselijke rede. Risico’s zijn onaanvaardbaar geworden, vinden we. Van de overheid en van elkaar eisen we dat de ander nu voortkomt wat in de toekomst mogelijk mis kan gaan. De angst wereldwijd tast onze individuele vrijheid aan. Om die vrijheid te beschermen, moeten we leren accepteren dat onze wereld niet altijd risicoloos kan zijn, en dat we de overheid niet overal voor verantwoordelijk kunnen houden. Wel moeten we een pleiten voor een transparante zakelijke politiek die duidelijk laat zien waar haar grenzen liggen, en die daarmee voorkomt dat men vanuit een collectieve angst de vrijheid van burgers inwisselt voor een valt sentiment van zekerheid.

Risico’s blijven soms het beste te beheersen als we de verouderde denkpatronen los durven te laten, we leven in een snel ontwikkelende tijd, waarop we gezamenlijk zullen anticiperen en de overheid sneller kaders voor moet maken.

De expert aan de macht

Aan het begin van de eenentwintigste eeuw snakte de consument bij elke aanschaf naar een persoonlijk, authentiek stempel. Een zweem van ‘consumentenautonomie’ maakte een product of dienstverlening pas echt aantrekkelijk, van de samengestelde salade in de saladbar tot de schoeisels van een hip sportmerk. Maar door die berg van vele mogelijkheden, raakt de focus op wat echt goed en belangrijks is, bedolven. Wat is nou echt gezond, duurzaam of veilig? De expert heeft de kennis, en biedt de consument de ruimte om mee te denken. Bedrijven die zich zo opstellen, met alleen maar oog voor de consument, de authenticiteit en vooral: eerlijkheid zullen veel ambassadeurs tot zich gaan mogen rekenen.

Wat motiveert mensen/consumenten nu echt, dat is en blijft de centrale vraag.

Met de opkomst van neuromarketing, big data, de verregaande digitalisering en het professionaliseren van de klantreis, inclusief bijbehorende machine learning, lijkt het alsof we steeds meer weten van en over onze doelgroep. Maar is dat ook echt zo? Leidt deze verhoging van kwantiteit ook tot verhoging van kwaliteit? Kijk eens naar de peilingen rondom verkiezingen. Hoewel er steeds meer data beschikbaar komen die steeds sneller en beter worden geanalyseerd, blijken we er steeds meer naast te zitten. Er is nog altijd een groot verschil tussen wat mensen zeggen en wat ze doen. Oftewel, tussen wat voor iedereen zichtbaar is en wat daadwerkelijk inzicht is. Meer informatie leidt dus niet automatisch tot meer inzicht. Wat motiveert mensen/consumenten nu echt, dat is en blijft de centrale vraag.

‘Nothing is so powerful as an insight into human nature…. What compulsions drive a man, what instincts dominate his action…. If you know things about a man you van touch him at the core of his being’ – Bill Bernbach.

De wereld is VUCU geworden

De laatste jaren is – mede door digitale transformatie – het einddoel niet zo duidelijk meer in organisaties, hoe beweeg je van a naar b? De wereld is VUCU geworden: Volatile (vluchtig), uncertain (onzeker), complex en ambigious (meerduidig). Sectoren krijgen te maken met disruptie uit andere sectoren, wat een mooie ontwikkeling is ten goede voor de consument. De bedrijven met een duidelijke visie wat de consument wilt, en haar hierin innovatief blijft voorzien op persoonlijke wijze zullen blijvend succes boeken.

Sleepnetweg – de kracht van de digitale wereld

De campagne ten behoeve van het gewenste referendum over de sleepnetweg is een van de meest opvallende maatschappelijke initiatieven van dit jaar op de Nederlandse markt.
Een aantal oplettende studenten hebben de koppen bij elkaar gestoken, hun mouwen opgestroopt en het ziet ernaar uit dat zij hun goede doel ook daadwerkelijk gaan bereiken. Voor hun referendumaanvraag dienden 300.000 handtekeningen opgehaald te worden. Hun strategische aanpak is simpel en doeltreffend. Zij bieden de mogelijkheid om je handtekening online te zetten en zij zorgen voor de rest van de formele indiensprocedure, zoals het printen en indienen ervan. Ook voor professionals in bijvoorbeeld marketing en marktonderzoek die werken met vertrouwelijke digitale data, zoals persoonsgegevens in het algemeen en extra te beschermen ‘bijzondere persoonsgegevens’ in het bijzonder, is dit referendum uiterst actueel en relevant, ook gezien de bestaande Nederlandse en volgend jaar gelende nieuwe Europese privacywetgeving. Slimme digitale inzet helpt de stem van het volk duidelijk te maken! Zie hier in 12 heldere vragen wat de sleenetwet allemaal inhoud: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2017/sleepnet/.

Smartphonegewoontes

Hoe gaan gebruikers om met het almaar groeiende aanbod smartphone-apps? Het 2017 US Mobile App Report van ComScore biedt inzicht. Zo blijkt de gemiddelde smartphonebezitter twee nieuwe apps per maand te downloaden. Die worden doorgaans echter vrij snel weer verwijderd. Door 21 procent van de 18- tot 24 jarigen zelfs vanwege een te lelijk icoontje op het homescherm.
Ook blijken 18- tot 34-jarigen vaker voor apps te betalen dan oudere gebruikers. Bijna een vijfde van hen kocht vaker dan twaalf keer een app. Daarentegen is tachtig procent van de 55-plussers nooit bereid de portemonnee te trekken.

4 handvaten voor beter merkmanagement

  1. Creëer een sterke merkprestatie door een merkteam aan te stellen die de regie houdt.
  2. Formuleer een sterke merkpositionering.
  3. Coherentie (samenhang) draagt meer bij aan merkbeleving dan consistentie (alles hetzelfde).
  4. Meten is goed, verbeteren is beter. Maak gebruik van al je klantdata en pas verbeteringen en verniewingen direct toe, wacht niet te lang, onderzoek niet te lang, pionieren (Growth Hacking)!

Real Time Bidding (RtB) & programmatic buying

Real Time Bidding (RtB) & programmatic buying leek lange tijd de heilige graal voor online adverteren. Op basis van budget dat de marketing over heeft voor het bereiken van zijn doelgroep, bepaalt de computer waar, wanneer en aan wie je advertentie getoond wordt. Dat gaat razendsnel, geen mens die dit kan evenaren. Het heeft zowel positieve als negatieve kanten. Met behulp van online bidding-systemen is inkoop eenvoudiger geworden en is handwerk bij bureaus vervangen door de computer en zijn kosten gedaald. De online advertentiemarkt stijgt ieder jaar fors in Nederland, eerste helft van dit jaar zelfs met minimaal 13%. In deze groeimarkt willen ook partijen met minder goed bedoelingen een graantje meepikken. Fake sites en bot ‘non-human’ traffic zijn nu de zorg van iedere adverteerder. Slimme ondernemers bedachten weer wat nieuws om deze fraude tegen te gaan, de metrictools. Voor adverteerders interessant, want die willen online brand safety en weten dat elke euro goed besteed wordt. Snap hoe het werkt, blijf je verwonderen, stel kritische vragen en stuur niet alleen op korte termijn clicks en performance, gebruik de juiste tools.

eSports is sleutel naar millennials

Sportsponsoring krijgt een nieuwe dimensie door eSports, dat ideaal is om millennials te bereiken. Nederland was allesbehalve voorlopen, maar met de e-Divisie maken we een inhaalslag, het is niet alleen maar Fifa18 (voetbalspel). Voor wie het fenomeen niet kent: eSports is het computer spelen van online games ten overstaan van liefhebbers uit de hele wereld. De fans kijken niet alleen mee via de streams van platforms als twitch en YouTube, maar komen ook bijeen in bomvolle stadions, waar ze de wedstrijden op een groot scherm gadeslaan. De doelgroep is bovendien jong, dus een goudmijn om met relevantie deze groep aan te spreken. Ook in Nederland groeit de aandacht voor eSports. Vier op de tien Nederlanders tussen 14 en de 35 jaar houden zich nu bezig met gamecompetities: ze kijken naar wedstrijden, bezoeken events of spelen zelf mee. In 2016 werd er wereldwijd zo’n 892 miljoen dollar verdiend aan tickets, merchandise en prijzenzelf volgens superdata. Groei in Nederland is in grote mate te danken aan de fifa-competitie die sinds begin 2017 wordt uitgezonden door Fox Sports. Van de Nederlandse eSports-fans zou 43 procent het digitale voetbal volgen.

Een verouderde kijk op ouderen

We hebben een verouderde kijk op ouderen. Dat is de conclusie die we mogen trekken na het grondig onderzoeken van Nederlanders tussen de 55 en 85 jaar. Je laatste jaren slijten achter de geraniums? Het is nu juist tijd de bloemetjes buiten te zetten! Wat blijkt, deze ouderen – die we vanaf nu de Young at Hearts noemen – maken maar al te graag korte metten met onze vooroordelen. Een aantal opvallend misvattingen:

  • Hoezo home sweet home? Op pad met de caravan of toch op het vlietuig naar Australië om de kleinkinderen op te zoeken? De mogelijkheden zijn grenzeloos, zo vinden de Young at Hearts.
  • Elke dag een opwarmmaaltijd? Voor alle plannen die de Young at Hearts hebben is enige vitaliteit wel geboden. Opwarmmaaltijden zijn dan ook meestal – in het weekend wordt graag een uitzondering gemaakt – not done. De Young at Hearts zetten waar mogelijk een gezonde maaltijd op tafel of trainen die lepe jus of klodder mayo er wel weer af met een flinke avondwandeling of potje tennis.
  • Nederlandse ‘ouderen’ spaarzaam? Daar waar de ‘stille’ generatie (75-plussers) is opgegroeid met weinig middelen en oog voor de toekomst, plukken de Young at Hearts liever de dag. Ze hebben hard gewerkt voor deze spaarpot en hun kinderen hebben het goed. Geen kleiner huis, maar juist en ruimere woning. Niet besparen op vervoer, maar juist kiezen voor groteren, meer comfortabele auto.

Als er iets waardevols is voor de Young at Hearts zijn het hun dierbaren wel. In kinderen en kleinkinderen, maar ook in partners en andere leeftijdsgenoten, wordt veel tijd geïnvesteerd. Lang leve Facebook en WhatsApp in een tijd waarin de kleineren druk, druk, druk zijn.

Cyber security: 160 miljoen euro te winnen

Veiligheid en privacy blijven de belangrijkste redenen om nooit online aankopen te doen. Meer dan een miljoen Nederlanders laat webshop om die reden links liggen. Als echter 20% van hen overgehaald wordt om dit toch te doen – bijvoorbeeld door meer te investeren in security – zal dat maar liefst 160 miljoen euro per jaar opleveren, becijferde KPMG.

Wallets: het nieuwe marketingkanaal?

In de kern zijn digital walltes bedoeld als betaal oplossing. Ze slaan echter vooral aan als marketingkanaal. Hoe maken we de betaalfunctie aantrekkelijker?

Al 1 jaren zouden consumenten haar portemonnee thuis willen laten. De belofte van digital wallets is dat dit kan. De praktijk valt echter nog steeds tegen. Zo laat de introductie van de Apple Pay in Nederland lang op zich wachten. En dus beperkt contactloos betalen zich voor de meeste nog tot de contactloze betaalpas. Ook in de Verenigde staten en Groot Brittannië, waar de markt al volwassener is, loopt het met wallet-betalingen niet storm. De digitale portemonnees blijken vooral gebruikt te worden voor loyaliteitspunten, kortingscoupons en het ontvangen van updates over (online) orders.

Toch hebben we in ons lang een goede voedingsbodem: Driekwart van de betaalautomaten is geschikt voor contactloos betalen en ongeveer een derde van de pintransacties wordt op die manier voldaan.

Door koppeling met andere betaalwijzen, het opslaan van bonnetjes en loyaliteitskaarten zal de consument er vervolgens echt voordeel aan hebben. Een voorwaarde voor succes is wel dat banken gezamenlijk ook meer bekendheid geven aan de mogelijkheden. Onbekend maakt immers onbemind.

Top 4 musthaves voor meer e-commerce rendement

E-commerce leent zich bij uitstek voor data gedreven groei: eerst een idee valideren en pas bij succes de verbetering voor iedereen activeren. Sommige functionaliteiten hebben zichzelf echter al zo vaak bewezen. Dat valideren echt niet meer nodig is:

  1. Live chat / contact zo vroeg mogelijk tot zo laat mogelijk in de avond.
  2. Zo veel mogelijk soorten betaalmethodes.
  3. Verzendkosten + retouren systeem verlagen/verbeteren/abbonementsvorm aanbieden
  4. Positieve reviews en hier actief op blijven activeren.

De tijd dat merken werden gebouwd op het communiceren van benefits en het weglaten van dissastifiers is geweest

En snel een beetje ook en niet gedacht vanuit regelgeving, maar simpelweg omdat de consument dat vraagt; die heeft daar recht op namelijk. Mensen zoeken informatie en vragen transparantie van bedrijven en merken. Veel of weinig suiker, vertel het en gebruik de feedback van de consument om beter te worden. De tijd dat merken werden gebouwd op het te geregisseerd communiceren van benefits en het weglaten van dissatifiers (demotivatoren) is geweest. Gelukkig maar. Dat is de reden dat er nu wordt gesproken over ‘waarschuwingsteksten’. We zijn laat, maar niet te laat om het vertrouwen van de consument, de politiek en de maatschappij terug te winnen. Met een gezonde dosis creativiteit en design thinking wordt het nog stimulerend hoe we dat gaan oplossen met elkaar.

Duurzaamheid geeft mogelijkheden om te onderscheiden

Uit onderzoek van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken onlangs publiceerde in het kader van het wetenschappelijk onderzoeksprogramma dat consumenten verpakkingen ‘spontaan’ het meest associëren met gebruiksgemak, maar dat de duurzaamheid op de tweede plaats volgt. Hieruit volgt dat duurzame verpakkingen bedrijven mogelijkheden geven om zich te onderscheiden van concurrenten. Hoewel duurzaamheid voor de consument niet de belangrijkste factor is in de aankoopbeslissing, wordt het wel positief geassocieerd met onder andere de verwachte kwaliteit, smaak, gezondheid en natuurlijkheid van het product. De onderzoeksuitkomst biedt aanknopingspunten voor de positionering waar marketeers hun voordeel mee kunnen doen. De consument van nu is bewuster met milieuaspecten van verpakkingen bezig dan voorheen; het is dan ook van belang dat marketeers waken voor greenwashing.

Impact derde dimensie op mens en design

Aan de ene kant kun je zeggen dat de ontwikkelingen van Virtual Reality (VR), Augmented Reality (VR) en Mixed Reality (MR) veel minder hard gaan dan aanvankelijk gedacht werd en dat de impact ervan tegenvalt. Aan de andeere kant is het misschien wel zo dat we bij de intrede van de populaire Head Mounted Display’s (HMD) zoals Google Glass en Oculus Rift, geconfronteerd werden met een technologie en een beleving waar wij nog niet helemaal klaar voor zijn. Toch zijn de mogelijkheden ontzettend groot:

  1. VR als wondermiddel: Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de beleving van een virtuele omgeving effecten kan hebben op zowel psychische, lichamelijke als zelfs sociale kenmerken van mensen. Als een virtueel wezentje bijvoorbeeld glimlacht, dan lachen mensen ongemerkt terug en als objecten dichtbij komen, duiken mensen weg of spannen de spieren aan.
  2. Afvallen: In een test werden Virtuele personen alsmaar dikker door een teveel aan (vet) eten en dat kon alleen worden tegengegaan door te gaan hardlopen. De testpersonen kregen dus directe effect van sporten op obesitas te zien. Het resultaat was dat mensen die hieraan hadden meegedaan na het deelnemen aan de test gezonder gingen eten en meer gingen sporten.
  3. Pijnbestrijder: VR kan worden toepast om pijn te bestrijden. In een klinische studie werd tijdens het wisselen van het verband bij patiënten met ernstige brandwonden het VR-spel SnowWorld gespeeld. Dit is een spel waarin met sneeuwballen naar pinguïns gegooid moet worden. Uit het resultaat bleek dat deze manier van pijn bestrijden beter werkt dat morfine. Ook bij posttraumatische behandelingen kan VR helpen. Als patiënt dompel je je weer helemaal onder in de traumatische gebeurtenis, om zo het geval psychisch alsnog goed te kunnen verwerken.

Als we de wetenschap moeten geloven, dan is en goede VR-experience de sleutel tot de gedragsverandering waar iedere professional in de uitvoer van haar diensten ten behoeve van de consument van droomt.