Homepage Presenting the lion The Trend Network® Fresh Price of Innovation® Laigsingh United Ventures Laigsingh Company Distillery In de media Contact
logo

Versnippering, verwarring, vernieuwing

Er is sprake van versnippering en verwarring. De corrigerende en beschavende werking van de gedeelde dagelijkse realiteit wordt aangetast door gegoochel met gegevens en het creëren van nepnieuws, waarmee de waarheid van de ander ontwricht wordt. De virtuele werkelijkheid vormt een heilige vluchthaven. Niemand is er gebonden aan enige fysieke realiteit en kan zonder limiet zijn behoeften bevredigen. Het onderscheid tussen virtuele werkelijkheid en dagelijkse realiteit is bijna verdwenen. Op het kruisvlak is de gevoelde werkelijkheid ontstaan. Deze wordt gevoed door emotionele afstemming, op basis van door algoritmes gestuurde updates. De nieuwe technologieën maken onze wereld kleiner en bereikbaarder. Anderen kunnen feiten aandragen, maar dat helpt niet, de samenleving weet haar beeldvorming duidelijk te vormen door de always-on prikkels.

De nieuwe emancipatie

We erkennen dezelfde maatschappelijke turbulentie als tijdens de late jaren 60 en vroege jaren 70 van de vorige eeuw. Toen draaide het om o.a. om vrouwen emancipatie, nu om alledaags racisme en gender-vrijheid – en een andere kijk op de economie.

Steeds meer jongeren onttrekken zich aan de verachting van een succesvolle carrière. Ze creëren een eigen druppeleconomie. Met het kleine budget dat ieder voor zich beschikbaar heeft helpen ze elkaar een handje, door geld en goederen onderling, buiten het financiële systeem om, in kleine kring te delen of ruilen. Ze duiken een underground in die hier en daar aan de hippiecultuur doet denken. Zijn treitervloggers eigenlijk niet de moderne provo’s (Nederlandse beweging van vroeger)? Vijftig jaar geleden staken die het Lieverdje op het Amsterdamse Spui in de fik en dansten eromheen. Nu hangen ze voor een Dirk van den Broek en dansen provocerend op een politiewagen.

Het doorbreken van patronen leidt in eerste instantie tot irritatie en verzet, maar uiteindelijk zal de samenleving, net als in de jaren zeventig, veel ideeën overnemen en internaliseren. Er komt toenemende aandacht voor de sociale en emotionele infrastructuur binnen de samenleving. We openen ons voor de ongemiddeldheid om ons heen en beginnen aan de zoektocht naar een meer menselijke maat.

Aanpassen aan een dynamische wereld

Het zal erop aankomen. Is de onderstroom krachtig genoeg om de zwijgende middengroep te overtuigen? Er komt hoe dan ook een nieuwe wereld op ons af, waarin technologische ontwikkelingen nog niet te bevatten systeemwijzigingen zullen vereisen. Hoe gaan we daarmee om? Welke keuze maakt ieder voor zich en welk deel daarvan is ook voor de ander? Spreken we onze individuele, latente mogelijkheden aan en worden we onderdeel van de aanzwellende zwerm die wil vernieuwen in plaats van vernietigen? We kunnen kleine stappen zetten op weg naar een menselijke maat. Met blijven hangen komen we niet meer weg. Maar ook niet met een definitieve keuze. Ieder moment kan zich een beter passend alternatief aandienen. Kunnen omgaan met de dynamiek en voortschrijdend inzicht en aanpassen aan veranderingen op elk moment, dat hebben we nodig voor de toekomst. Stap voor stap keuzes maken, maar te allen tijde bereid zijn daarbinnen bij te sturen als de omstandigheden laten zien dat er een betere weg is. Dat vraagt om welwillendheid, inschikkelijkheid en flexibiliteit.

Gezond leven als een lifestyle, als een purpose

Gezond leven heeft hele lange tijd gecorrespondeerd met de onderkant van de piramide: controle over je lijf en het sterk maken op z’n Sonja Bakker. Een aantal jaren geleden is dit gaan verschuiven. Gezond leven schoof omhoog op de ladder richting sociale status. Een healthy lifestyle was niet langer saai, maar gaf aanzien. Het plaatsen van je quinoamaaltijd op Instagram of het delen van de verloren kilo’s tijdens het trainen voor de NY Marathon, zorgden voor status. Sportkleding werd fashionable met als gevolg de Athleisure- trend (sport kleding trends), want je moet er ook goed uitzien. Vanwege die status ging men ook een expertrol uitdagen. Foodies deden hun intreden en adviseerde over raw food, veganisme en superfoods. Iedereen was opeens een expert op het gebied van gezondheid en verkondigde zijn eigen wijsheden. Deze healthy lifestyle was dus vooral gebaseerd op drivers van buitenaf en op ‘moeten’.

Nu zien we echter al enige tijd een nieuwe beweging ontstaan, waarbij we nog verder stijgen naar de top van onze behoeftes. Gezond leven komt op hetzelfde niveau te staan als genot. Het gaat om levensgeluk. Gezond leven is een lifestyle, een purpose. Waarbij pleasure en goodness geen aparte entiteiten meer zijn!

Je ziet het aan de manier waarop we zijn gaan eten en waarbij goede voeding juist een feestje is. In hippe restaurants zie je dat gerechten bestaan uit pure, natuurlijke en voedende ingrediënten opgemaakt met bijv. eetbare bloemen en verse kruiden. Steeds meer mensen ontbijten met yoghurt, havermout of een combinatie ervan, versierd met vers fruit, noten en zelfgemaakte granola. Bijna niemand telt meer calorieën en we omarmen gezonde vetten. Roomboten, avocado en noten winnen het van de light producten. Dat wat van nature goed voor je is, waarderen we meer dan producten die voor de lijn bewerkt zijn. Ook zien we het aan de manier waarop we sporen fun maken, zodat de populaire Viking Run en andere obstacle runs en challenges. Deze ontwikkeling zal alleen maar manifester worden aangezien uit onderzoek van Nielsen blijkt dat de millennials veel bewuster en gezonder leven dan hun ouders. Voor hen is het normaal om plezier, vrienden en gezond leven met elkaar te combineren. Een gezonde ontwikkeling voor iedereen!

Marketing van morgen, is de verandering van vandaag

Omarm het feit dat de transparantie die de digitale ontwikkelingen met zich mee brengen, kansen biedt aan nieuwe ondernemers maar ook aan de normale burger met initiatieven en  samenwerkingen. Dat de markt steeds meer bepaalt, dat niet langer kijkt naar alleen producten of diensten, een bedrijf of merk, maar vooral kijkt naar welk doel het dient. Wat betekend het bedrijf of merk voor hen? Wat draagt het bij aan de samenleving of voegt het iets toe aan hun leven? Persoonlijk en maatschappelijke drijfveren worden steeds belangrijker in de breedste zin van het woord. Veranderingen van vandaag volgen en toepassen in de marketing van morgen. Blijf vooruitstrevend en innovatief!

Database marketing = persoonlijke marketing

In deze tijd, waarin klanten zich niet meer na een direct mailing aan je organisatie binden, maar zich echt begrepen en welkom willen voelen, is het van cruciaal belang om de juiste, relevante boodschap op het juiste moment te communiceren. Hoewel de meeste organisaties inmiddels een rijkdom aan data hebben opgebouwd, is de communicatie richting de klant of prospect nog vaak te algemeen. Het gevolg? Je weet net niet de juiste snaar te raken bij de klant om hem aan je te vinden. Duik daarom eens in de beschikbare waardevolle data en ontdek de mogelijkheden. Zo kun je de klant voor je winnen, nu en in de toekomst en word je future proof.

Wie wilt scoren moet gepersonaliseerde inhoud aanbieden. Wanneer je precies de informatie aanbiedt waar een prospect of klant naar op zoek is, zal hij denken: ‘Deze organisatie kent mij en weet waar ik naar op zoek ben.’ Dit gevoel is de basis van een lange termijn relatie. Een voorbeeld: wanneer een copyshop eigenaar op zoek is naar een printer voor op kantoor en aangeeft veel kleurenafbeeldingen te printen, zal hij geen aanbiedingen of suggesties voor laserprinters te zien krijgen, maar voor inktjetprinters, omdat een laserprinter meer geschikt is wegens het fletser afdrukken van kleuren. Om de juiste aanbieding te kunnen stellen en niet volledig de plank mis te slaan, is het cruciaal om data te verzamelen omrent de exacte behoefte van deze klant. Dit soort data is de juiste basis voor een database marketing!

Artificial intelligence de robot techniek van de toekomst

Na viritueel, augmented reality en bots is de digitale assistent een grote trend voor de komende tijd. We kunnen sinds 2011 van alles roepen naar Apple’s Siri, de digitale assistent die werkt op spraak. In Nederland zie je het nog niet veel op straat, maar in de VS wordt het steeds normaler om de mobiel met de stem te besturen. Het blijft een beetje gênant natuurlijk, roepen in publiek. Gelukkig hebben Amazon (Alexa/Echo), Google (Assistent/Home) en ook Apple (Siri) nu een praatzuiltje voor thuis.
Je kunt er niet alleen boodschappen mee bestellen, maar ook muziek streamen, en het nieuws volgen. The Washington Post, The Guardian en BBC maken er al speciale items voor.
Dankzij artificial intelligence worden de speakers slimmer naarmate je ze vaker gebruikt. Maar natuurlijk gaat er van alles mis. Zo vroeg een 6-jarig meisje uit Texas aan Alexa of ze poppenhuis wilde spelen en er eentje kon regelen. De volgende dag stond er een poppenhuis van 170 dollar op de stoep, aangevuld met 2 kilo koekjes! Een televisiestation in San Diego bracht het verhaal waardoor de Alexa bij kijkers thuis wakker werd en nog wat meer poppenhuizen bestelde. Zo’n apparaat (en dus marketeers) luistert dus altijd mee, en dat is best eng. Amazon pareert de kritiek door te zeggen dat de Alexa alleen luistert en niets opneemt. Pas als je haar wakker maakt (codewoord Alexa) verstuurt ze data. Maar wat gebeurt er vervolgens met die data? Amerikaanse politie wilde bijvoorbeeld graag data uit de Alexa voor een moord verdachte. Amazon weigert, maar een detective lukte het vervolgens om de data zelf uit het apparaat te trekken. Los van privacy, voor merken en marketeers betekend het een hele andere manier van werken. Marketing zal vooral locatie gebonden en praktisch moeten zijn, en websites ‘voice-friendy’…  Een innovatie rijker, klinkt als een nieuwe uitdaging!
5 voorbeelden van Artificial intelligence: http://www.managementimpact.nl/innovatie/artikel/2016/7/5-inspirerende-voorbeelden-van-kunstmatige-intelligentie-ai-1016253.

Video groeit door!

De opmars van online video in de marketingmix krijgt steeds meer vaart! Over een kleine twee jaar bestaat naar verwachting 80 procent van al het internetverkeer uit video. Video is een volwassen en veelzijdig communicatiemiddel. Toch worstelen bedrijven er nog mee. Het blijkt nog best lastig om als merk en bedrijf op een goede manier een publiek en podium op te bouwen met online video. Een mooie zomerdag, een prille liefde die voor het eerst komt eten en hooggespannen verwachtingen (dubbele portie). Dat vraagt om een gerecht dat ingewikkeld genoeg lijkt om te imponeren en tegelijkertijd eenvoudig genoeg is om niet te kunnen mislukken. Gelukkig zijn er dan de video’s van Allerhande voor inspiratie en bereidingswijze. De benodigde ingrediënten kunnen vanuit de video met een klik op het digitale boodschappenlijstje voor de appie worden gezet. Het andere uiterste: een stel dat gaat scheiden. Tussen alle emoties door moet er fiscaal van alles geregeld worden. Mensen die in scheiding liggen, zijn echter vaak meer bezig met de blauwe plekken op hun zien dan met de inhoud van blauwe enveloppen. Gelukkig zet een interactieve video van de Belastingdienst alle belastingzaken rond een scheiding op een rijtje. Zeker bij zo’n emotioneel beladen onderwerp geldt: ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’.
De video trend ontwikkelt zich zowel in de breedte als in de diepte: video wordt niet alleen vaker ingezet, er dienen zich ook steeds meer nieuwe mogelijkheden en toepassingen aan: live en interactief, behind the scene of afkomstig van de gebruiker zelf: user generated video’s (bijv. vloggers).
Trends en ontwikkelingen in video communicatie:
http://trends.hotwirepr.com/uk/caught-on-camera
Video en afbeelding afmetingen op alle Social Media:
http://www.socialmediaacademie.nl/afmetingen-social-media-afbeeldingen-2017-op-rij/ 

Comeback: Podcasting

Een Podcast is een soort radioprogramma op het internet. Het bestaat uit een geluidsbestand dat meestal opgeslagen wordt in een MP3 formaat. Je kan een podcast rechtstreeks beluisteren of downloaden vanuit een website op het internet. Dan kan je het op allerlei wearables beluisteren. De verenigde Staten loopt voorop in podcasting en meet dat ook volwaardig. De markt groeit gestaag, zo bleek in maart uit ‘The Infinite Dial’, een onderzoek van Edison Research onder tweeduitzend Amerikanen. Opmerkelijk is dat de 85 procent van de Amerikaanse podcast luisteraars uitzendingen helemaal uitluistert. Vier op de tien Amerikanen geeft aan wel eens naar podcasts te luisteren. En 24 procent van de ondervraagden heeft dat afgelopen maand nog gedaan, ten opzichte van de 21 procent een jaar geleden. In landen om Nederland heen heeft podcasting al een hoge vlucht genomen maar in Nederland blijft de trend nog achter. Alle mediavormen zijn echter trending in Nederland, van video tot boeken, dus waarom zou radio dat hier als enige niet gaan doen? Het onbeperkte 4G-aanbod van partijen als Tele2 en T-Mobile biedt natuurlijk enorme kansen voor streaming, ook voor podcasts. Het is een gerichte communicatie, vaak een nicheproduct, die toegang heeft tot de exclusieve timeslots wanneer mensen afwassen, sporten of in de auto zitten. Helaas hebben de meeste auto’s nog geen goed internet, maar dat gaat snel veranderen dankzij bijv. Apple CarPlay en de groeiende integratie va Spotify. Straks is het onderweg beluisteren van een podcast net zo makkelijk als het aanzetten van de radio!

Humor blijft aandacht trekken

Hoe je een product het beste aan de man kunt brengen? Door mensen te laten lachen. Een reclame-uiting met humor blijkt – ondanks dat er consumenten zeggen in toenemende mate meer om waarde en inhoud te geven – meer aandacht te genereren dan boodschappen die zich richten op productvoordelen, prijs of een match met een persoonlijke waarden. Wel zouden consumenten minder vaak dezelfde advertenties willen zien, maar in deze volgorde raakt haar het meest:

  1. Humor
  2. Product voordelen
  3. Match met persoonlijke waarden
  4. Focus op prijs


Interessant om te lezen:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/08/16/alle-raderen-van-de-economie-draaien-nu-12552644-a1570120